tralaladargala.reismee.nl

blank is niet zwart

Blanken

De definitie van blanken is hier iets breder dan bij ons. Alles wat niet zwart is, is namelijk blank. Dat houdt in dat de ‘blanken' nog steeds het land leeghalen, aldus een buurjongen. De nieuwe blanken waar hij het over heeft zijn de Chinezen. Niet zwart, dus blank. Er wordt enigszins verbaasd gereageerd op de mededelingen dat dit volgens ons geen blanken zijn maar Chinezen. Neemt niet weg dat er hier ook blanken zijn die hun voordeel doen met de corruptie en gebrek aan controle.

De Chinezen zijn een glasvezelkabel aan het leggen. Zo'n 1000km van halverwege Kameroen, tot N'Djamena, de hoofdstad van Tsjaad. En dat gebeurt met de hand. Maandenlang konden we vorig jaar mannen langs de kant van de weg zien scheppen. Een kilometerslange geul werd er gegraven, door lokale mannen. Af en toe was er een blanke, eh Chinees te zien in een felgekleurd shirt: de opzichter.

In de hoofdstad zijn de Chinezen zelf flink aan het bouwen. Er staat een flink gebouw waar minstens 100 man kunnen werken. Op het aangrenzende terrein wordt nog zo'n joekel neergezet. Een bord verteld ons dat dit voor de afdeling economische groei en infrastructuur is. Dat belooft wat. Even ter vergelijking: Nederland heeft zijn ambassade teruggetrokken, net als een paar andere Europese landen, Belgie heeft alleen een consulaat en het gerucht gaat dat ook de Engelsen zich willen terugtrekken.

Steeds vaker zien we in de stad een familie Nees in een 4x4 voorbij komen of van een maaltijd in het nasara restaurant zien genieten (wat volgens de lokale definitie van blank dus nog steeds een nasara restaurant is). Ook heeft de familie Nees een winkel in de stad. Je wordt er vriendelijk begroet door een mevrouw die net als de peuters hier en thuis de r niet uit kan spreken. Wat verkoopt de Chinese winkel/ Een greep uit de collectie: messen die niet snijden, plastic schoenen, polyester stropdassen en nepbloemen, plexiglas tafeltjes, stinkende en niet werkende zonnebrand, glitter lipgloss, thee tegen de malaria en met ‘een stimulerende werking'. Verder ook kerstkaarten, stickers en cadeauverpakking, dat zijn wel bijzondere items. Voor meneer Nees is het maar goed dat je hier op de universiteit Chinees wordt gedoceerd. We komen er in het Frans niet echt uit dat zijn veel te hoge prijs niet helemaal overeenkomt met de prijs op de stickers en de prijs die zijn niet-Chinese medewerker mij gaf. Stoute meneer Nees.

Als het om onderdelen maakt men wel het onderscheid tussen Chinees, Nigeriaans en Europees. De ventilator kon pas gemaakt worden als het nodige onderdeel beschikbaar was uit Nigeria, en niet die Chinese troep van de markt. Pech langs de weg werd door een monteur verweten aan de Chinese bougie. Ook de reserve Chinese bougie liet het snel afweten, waarna de monteur zijn gelijk en een niet Chinese bougie in Maroua ging halen.

Tot zover ovr de Chinezen; de nieuwe blanken in Afrika.