tralaladargala.reismee.nl

babynamen.nl

Babynamen.nl

Het was een tijdje stil vanuitKameroen. Waarom, vroeg u zich wellicht af. Geen avonturen meer? Geen dagelijkse verrassingen? Geen rare gewaarwordingen. Nou, ja en nee. Hier moeten ze altijd lachen als ik dat antwoord geef. Ongetwijfeld zijn er rare gewaarwordingen genoeg, maar zien wij ze niet meer als raar. Avonturen? Nou, de supermarkt in Nederland was een avontuur.En hier is de total heel verrassend want die verkopen sindskort lays chips. Misschien is dat een leuk onderwerp voor Monique van der Ven in haar lays column in de margriet (of was het libelle). Ze verkopen de smaken barbeque en bolonaise. De zakken zijn minder groot dan bij ons, eigenlijk een prima maatje voor degene die altijd de neiging hebben de hele zak leeg te willen eten. Tot zover de talk of het blanke gedeelte van de town.

En verrassingen. Nou, we hebben een verrassing voor jullie. Het was zo stil omdat we druk waren met babynamen uitzoeken. Ja u leest het goed. Ik hoop niet dat nu een paar potentiele oma's een hartaanval krijgen, dat is nou ook niet de bedoeling. Normaal heb je negen maanden om hier eens over na te denken, maar die tijd was ons niet gegund. Best lastig, een naam kiezen. Misschien dat sommige mensen, mijn zus bijvoorbeeld, vol opwinding ac hter de computer zitten. Ben je zwanger? Heuh? Waar heb je het over?

Nou, de potentiele oma's en tantes zijn al oma en tante, alleen niet van ons. En dat zal in ieder geval de komende 9 maanden ook niet gebeuren. Nee, we mochten 2 kindjes hier een naam geven. Het eerste kindje is Aisathu, de dochter van een van mijn docenten in mijn favourite dorp Hodande en neef (echte neef) van Ibbi. Aisathu is nu 7 maanden en papa vond het wel een mooi ‘souvenir' als we haar een tweede naam zouden geven. Wow, de namenzoek business begon dus iets eerder dan ook wij hadden gedacht. Prompt besloot Ibbi dat date en heel goed idee is en kregen we opdracht om ook voor zijn toen nog ongeboren kind een naam te bedenken.

Dus daar zaten we dan een paar weekenden lang op internet te speuren op sites als babynamen.nl. Nou, en dat valt niet mee. Wist u dat er namen zijn als slang en bedrieger? En dat Cas ook echt kasbewaarder betekent? Misschien geen slechte naam voor hier, de kas wordt hier over het algemeen niet zo goed bewaakt, dus een Cas kunnen ze wel gebruiken. Maar alle gekheid op een stokje, hoe kies je een naam voor de kind van een ander. In een omgeving waar wat wij een mooie naam vinden hen helemaal niks zegt. Sterker nog, ze vinden een lange ouderwetse naam vast veel mooier dan de korte, simpele namen die bij ons in de mode zijn. Veel namen vielen al af omdat ze dat niet uit kunnen spreken. Dan zijn er echt heel veel namen met een christelijke achtergrond die misschien niet helemaal op hun plaats zijn in een moslim familie. Goed, dan een naam die ok klinkt, die ze uit kunnen spreken en een mooie betekenis heeft die we als wens aan het kind kunnen meegeven. Helaas had Joost de naam Tonnie al aan mijn nieuwe nichtje toebedeeld, dus dat kon het niet worden.

Nou, en de uitslag is; Leonie en Bastiaan. Bastiaan voor het kindje van Ibbi, die geboren is op mama haar verjaardag! Leonie betekent ‘zij die zo sterk en dapper i sals een leeuw'. Een beetje kracht kunnen die vrouwen hier wel gebruiken dachten we. Aisathu alias Leonie is tevens ook het enige kindje dat het leuk vind om bij ons op schoot te zitten en niet gaat huilen omdat ze denkt een spook te zien. Dat schept een band. Bastiaan betekent ‘hij die eerbiedwaardig is'. Zoals eerder beschreven is dat hier ook een niet heel vaak voorkomende eigenschap en dus een mooie wens om het kindje dat verder Mohammed Ul Rabet heet mee te geven. De papa van Aisathu noemt haar nu Leonie, al snapt Leonie nog niet dat zij Leonie is. Hoe de jongen door het leven zal gaan zal blijken: Mo, Rabet, Bas, Neerlandais, wie zal het zeggen. Dus nu weten jullie het, we waren druk met babynamen.nl.

Lies

Ik schrok al, straks hoogzwanger in de winter in een stacaravan in Nederland, wellicht zelfs zonder werk..

Esther de Wit

leuk weer wat van jullie te horen, en voor mij was het ook even nadenken, een babynaam?
Wel leuk als je een naam mag geven aan de kleine, dat gaat hier anders.
Wanneer komen jullie terug? Ik hoop je dan toch wel te zien.