tralaladargala.reismee.nl

Ons entertainment: de radioberichten!

De radio hier brengt dan weliswaar geen weerbericht, maar wel een hoop andere nuttige berichten. Het is een beetje de moderne tamtam in een wereld waar de meerderheid van de mensen niet kan lezen en schrijven, het mobiele netwerk komt en gaat, om van de toegang tot internet nog maar te zwijgen.

De overheid gebruikt de radio om de bevolking te informeren wat voor goeds ze allemaal wel niet doen en welke bezoekjes de regionale délégués van de ministers hebben afgelegd. Ook de activiteiten die nog op het programma staan worden aangekondigd. Dat gaat ongeveer zo: Morgenochtend is ere en regionale vergadering van de gezondheidscommissie in Maroua waarbij de minister van gezondheidszorg aanwezig zal zijn, de regionale délégué, de prefect, de onderprefecten, de burgemeester van Maroua 1, 2 en 3 (ja, ook hier hebben ze deelraden), de lamido, de commandant van de brigade en de hoofden van de ziekenhuizen en klinieken uit de regio. Het programma is als volgt: 9.00 aankomst hoofden van de ziekenhuizen en klinieken uit de regio, 9.05 aankomst commandant van de brigade, 9.10 aankomst burgemeester van Maroua 1, 9.15 burgemeester van Maroua 2, 9.20 aankomst burgemeester van Maroua 3, 9.25 aankomst sous-prefecten, 9.30 aankomst lamido......moet ik nog verder gaan. Het volgende punt op de agenda is ‘de vergadering' en daarna volgt het programma van vertrek: 13.00 vertrek minister, 13.05 vertrek delege, 13.10 vertrek prefect....you get the picture wel denk ik. Ja protocol is heel belangrijk. Handen schudden ook. De enveloppe met de dagvergoeding en geld voor transport en natuurlijk de maaltijd en overnachting ook. Het verder echt ergens over hebben wat minder.

De berichten gaan verder. Mensen worden opgeroepen zich te registeren voor de verkiezingen van volgend jaar. Ze worden attent gemaakt op het feit dat de kinderen weer naar school moeten en dat iedereen goed zijn handen moet wassen in verband met de cholera. Mensen worden opgeroepen voor vergaderingen, waaronder ouders van een van mijn scholen (dat bespaart weer een paar ochtenden het dorp door de modder doorkruisen om iedereen uit te nodigen).

De busmaatschappij roept om welke bestemmingen zij aandoen: Maroua-Dargala, 800 franc, Maroua-Mora, 800 franc, Maroua-Bogo, 800 franc, Maroua-Garoua, 3000 franc, Maroua-Kousseri, 5000 franc etc.

Een docente wordt verzocht te melden wanneer ze nou eens terugkomt van vakantie. Tevens wordt ze geïnformeerd dat deze al voorbij is. Bij terugkomst moet ze zich dringend melden bij de inspecteur. Ze moet namelijk aan het werk. (Het hele dorp zou maar weten dat je je werk verzaakt.)

De brigade meldt dat er twee gestolen geiten in beslag zijn genomen en in bewaring worden gehouden totdat de rechtmatige eigenaar ze komt ophalen. (nee, dit is niet raar. In Congo zijn geiten gearresteerd omdat de politie had vastgesteld dat het dieven waren die zichzelf in geiten hadden veranderd).

Een man is zijn vrouw kwijt, roept de radio man om. Ze is 26 en had toen ze voor het laatst gezien werd een rood met groene jurk aan. Ze luistert naar de naam Truus. Haar man roept haar op thuis te komen. (Ja, je leest het goed. Nu is deze man toevallig onze buurman. De zus van Sali, Joost zijn rechterhand, was ooit met deze man getrouwd. Maar Sali had haar daar weggehaald omdat de beste man er niet voor kon zorgen dat er genoeg eten op tafel kwam. Geen reden voor de beste man om niet nog meet vrouwen te nemen en nog meer kinderen te nemen. Zijn schattige zoontje van zes was het jongetje dat mijn net uitgekomen, hier niet te krijgen en nu op, bloemenzaadjes uit de grond heeft getrokken. De man ziet eruit alsof hij net zo oud is als mijn opa, de gezochte vrouw was 26. Als ik haar was zou ik lekker wegblijven.)

Er zijn drie schapen gevonden langs de weg Maroua-Mokolo. Ze zijn af te halen bij de politie. Wel moet je twee getuigen meenemen die kunnen verklaren dat het echt jouw schapen zijn. (Ach, aan betrouwbare getuigen hier geen gebrek.)

De docent wiskunde moet na 2mnd maar eens op komen dagen, maar zal niet vrij zijn van disciplinaire maatregelen.

Einde van de berichten.

Truus Bontje

Hallo Joost en Marjolein,
Nou, ik ben niet de Truus die gezocht wordt hoor. Ik heb geen blauw/rode jurk en de leeftijd van 26 al een aantal jaren gepasseerd. En als ik Kameroense Truus was zou ik ook wegblijven.
Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Onze stevige buien van onlangs stellen niets voor bij de baggerbende die er bij jullie achterblijft. En ook onze computer heeft de geest gegeven maar dan is er wel weer snel iets anders te regelen hier. Jullie hebben wel heel veel geduld nodig daar.
Sterkte met alles en tot de volgende berichtgeving.

Toni

Dit is natuurlijk goed voor een grote glimlach. Geweldig leuk om te lezen. Moet je je hier voorstellen: de juf komt niet opdagen en niemand weet waar ze uithangt; dan maar een oproep via de radio! Echt grappig.