tralaladargala.reismee.nl

Linkerhand, een kont en een mond, hmm lastige materie hoor

Volgens de boekjes en de cultuurtraining van VSO zou onze linkshandigheid hier een lastig gegeven worden. Dus niet met links eten in het openbaar en zoveel mogelijk met rechts doen. Ok.

Maar men is hier flexibel. Jullie zijn blank en dus anders. En dat is prima. Sterker nog, als ik bij de lamido mijn slippers uittrek (net als de rest van het dorp) wordt hij boos. Ook moeten mensen lachen om mijn verhaal over de cultuurtraining. Linkshandig, geen probleem hoor, zo ouderwets zijn we niet. Totdat ze er over na gaan denken wat je dan met welke hand doet. Maar dan wel met hun eigen gewoontes in hun hoofd. En dan wordt die linkshandigheid wat twijfelachtig.

De mensen hier eten met rechts. Met hun handen. En wassen niet hun handen voor het eten. Je billen afvegen doe je met links, met je hand en water. En of ze daarna hun handen wassen, dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb mensen al helemaal niet hun handen met zeep zien wassen. Gelukkig is de islam heel praktisch: mensen wassen hun gezicht, handen en voeten wel 5x per dag.

Bij het busstation is er een kaartjesverkoper die ook links is. Hij zit samen met ons in de Dargala-linkshandige-club. Moussa, een van de mensen uit mijn schoolbestuur vond dat wel interessant. Nee, ook hij vond het uiteraard geen probleem dat ik links was. Tot het onderwerp op eten kwam. We eten met mes en vork. Oh ok. Maar wat doen je dan met welke hand? Ik snij met rechts en stop het eten met links in mijn mond. Nee, is het niet andersom? Nou voor linkshandigen eigen wel, maar ik eet als een rechtshandige. Ok, was de conclusie in zijn gedachten, dus de meerderheid van die blanken heeft de vork in de linkerhand. Ik zag hem denken: met links naar je mond........maar ook naar je kont.....?????????

Op een een of andere manier was het gesprek daarna snel ten einde. Misschien moet ik hem de volgende keer uitleggen dat linkshandigen alles andersom doen. Of niet? Want dat betekent dat ik hem de hand schud met..........Weet niet of dat zo gewaardeerd wordt. Misschien dan een verhaal over handen wassen, wc-papier en zeep zodat hij het hele plaatje compleet heeft?

Reacties

Reacties

Bart

Misschien moet je een volgende keer over bacteriën, ziekteverwekkers enz. beginnen.
Dit soort cultuurbotsingen zijn toch gewoon een uiting van gebrek aan kennis?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!