tralaladargala.reismee.nl

Stukje crisismanagement met Sehou (waar gebeurd)

Crisismanagement met Séhou (waar gebeurd)

(kanttekeningetje; inderdaad, er is cholera in de buurt. Dat is beroerd, maar mensen dieniet op dezelfde plek poepen en eten zonder handen te wassen, en die een beetje oog hebben voor hygiene lopen een verwaarloosbare kans. Drinkwater koken en geen rauwe spullen eten, luidt het devies. De regen is voorbij dus over twee weken is de epidemie voorbij. Geen zorgen, dus!!!)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Notulen overlegje n.a.v 3 choleragevallen, waarvan 2 dood, in Lamorde(4 kilometer van Dargala).

Aanwezig:

• Mijnheer de burgemeester Séhou Sidiki
  • Daïrou Issa, functionaris hygiene en volksgezondheid commune de Dargala
  • Joost van Rheen, buitenstaander.

Séhou: Hallo meneer Joost, waar wilde u het over hebben?

Joost: Nou, een paar choleradoden vlakbij, da's niet best hè?

Séhou: Vervelend, inderdaad. De eerste gevallen op het grondgebied van Dargala.

Joost: Wat gaat u nu doen om erger te voorkomen?

Séhou: Wat stelt u voor, meneer Joost?

Joost: In de hele regio is het verboden traditioneel bier te verkopen, omdat mensen poepen en pissen op dezelfde plek waar ze hun kalebas met bier rond laten gaan, niet handig in combinatie met cholera. Dit verbod wilde u niet hard maken omdat u de boosheid van de verkoopsters vreest. Is het nu misschien een goed moment om het verbod toch maar uit te vaardigen?

Séhou: Nou, dat is niet zo makkelijk hoor! Die dames halen wel een inkomen uit de verkoop van het bier.

Joost: Maar als het dringend wordt heeft u geen keus, toch? Alles beter dan nog meer slachtoffers.

Séhou: Het is nog niet heel dringend, er zijn nog helemaal geen gevallen in Dargala zelf! En trouwens, de chef van het kliniekje in het kanton (notoire drinker die vaker niet dan wel op zijn post is, JvR) heeft mij nog geen advies uitgebracht.

Joost: Wilt u wachten met actie tot er hier in Dargala slachtoffers zijn?

Séhou: Weet je wat? We gaan het er met de onderprefect over hebben.

(sousprefet niet aanwezig op zijn kantoor)

Séhou: Hij zal wel naar Maroua zijn, morgen of maandag maar even zien.

Joost: U kunt toch zelf die beslissing nemen?

Séhou: Ja, maar we hebben de gewoonte het er eerst even samen over te hebben.

Joost: Ik denk dat hij het er wel mee eens zou zijn. Een mooie gelegenheid om te laten zien dat u uw verantwoordelijkheid neemt.

Séhou: Nou verantwoordelijkheid, officieel is het de verantwoordelijkheid van het District de Santé, geloof ik, volgens de wet van 22 juli 2004. U moet toch echt de wet eens lezen, meneer Joost.

Joost: Gaat u dat verbod nou instellen of niet? En wanneer?

Séhou: Ik zal het er vanavond of morgenochtend met de sousprefet over hebben, dan vaardigen we het verbod uit. Gaan jullie anders vast aan de verkoopsters uitleggen dat het verbod eraan komt? Ik hoop dat jullie het er levend vanaf brengen; ik hoor graag het resultaat. Daïrou?

Daïrou: Doen we, mijnheer.

(D en J stappen op de brommer)

Daïrou: Prachtig, jij gaat gewoon in discussie met de burgemeester! Van ons accepteert ‘ie dat niet!

(Aankomst bij de bili-bilimarkt; met een beetje uitleg snappen de dames dat vanaf morgen geen bier meer verkocht kan worden. D en J komen biertje drinken als de cholera afgelopen is. D slaat af, want moslim).

(Terug in het kantoor van de burgemeester)

Séhou: Dag, heren.

Daïrou: Goedemiddag, mijnheer.

Joost: Hallo.

Séhou: Nou, hoe ging het?

Daïrou: Nou mijnheer, we hebben uitgelegd hoe en waarom......morgen geen bilibili meer verkocht mag worden.

Joost: Daïrou heeft gewoon uitgelegd waarom het verbod even nodig is. Geen probleem, ze vinden het wel jammer, maar snappen dat de commune geen keus heeft.

Séhou: Nou, hartstikke mooi.

Joost: En nu?

Séhou: Weten jullie wat we doen? De beuk erin: Daïrou, hier heb je 2000 frank voor benzine voor je brommer. Jij gaat morgen een rondje langs alle dorpen maken om te vertellen over het verbod en dat iedereen zijn handen goed moet wassen.

Joost: En het verbod?

Séhou: Ja, ik hoop dat de sousprefet vanavond terug is, dan kan ik het morgenochtend even met hem kortsluiten. Moet lukken, denk ik. Kunnen we het verbod meteen aanplakken op de markt.

Joost: Nou, bedankt voor de medewerking. Dag.

Séhou: Geen probleem, tot uw dienst.

(D en J lopen naar buiten)

Joost: Komt goed morgen, of zal ik met je meegaan?

Daïrou: Nee, komt goed, ging net ook prima.

Joost: Okee.

Daïrou: Kun je de burgemeester ook eens vragen naar het chloorwater en de spullen die nodig zijn om de waterputten te ontsmetten? Ik heb twee weken geleden een lijstje gemaakt met dokter Bello Youssouffa van het ziekenhuis maar de burgemeester heeft nog niks gekocht.

Joost: .....................................................

Een beproeving, de omgang met de burgemeester. Jammer dat de zwakst denkbare schakel aan alle knoppen draait (als hij daar zin in heeft, tenminste). Er zijn best burgemeesters die wél iets kunnen. En gelukkig zijn er collega's bij de commune, zoals Daïrou, die wel wat willen doen.

In gesprekken met collega's, raadsleden en gewoon op straat merk ik dat heel veel mensen door hebben dat het niks is en niks wordt met de burgemeester. Zelfs de dikste politieke vriendjes verzekeren dat Séhou niet nóg een termijn als burgemeester krijgt. Jammer dat de verkiezingen pas in april 2012 zijn. Klein staatsgreepje zou niet verkeerd zijn.

Cora Kuijpers

Hallo Joost en Marjolein
Wat een engelen geduld moet je hebben voordat er iets voor elkaar is.
Even K & B nieuws.
Joost, we hebben afgelopen donderdag afscheid genomen van Kees van Zonneveld. Hij is met vervroegd pensioen gegaan. Het leek wel een reünie zoveel oude collega's die even langs kwamen om gedag te zeggen. Marian Olijerhoek had een hele "dia"voorstelling van een heleboel oude foto's gemaakt ook b.v. van kerst feesten erg leuk. Helaas moesten we jou missen maar dat komt wel weer goed.
Heel erg bedankt voor al die mooie verhalen. Tot horens.
Hartelijke groetjes Cora

Esther de Wit

Hallo Joost en Marjolein,

Het is voor ons Nederlanders onvoorstelbaar dat het allemaal zo laks kan lopen in Afrika. Je moet wel erg sterk in je schoenen staan en geduldig zijn om iets voor elkaar te krijgen, maar wat een rvaringen doen jullie daar op. Nare maar ook mooie denk ik als je weer wat hebt volbracht.
Groetjes van Esther

Toni

Moraal van dit verhaal (3x):
- geduld is een schone zaak
- je bent nog steeds goed bezig!
- onze burgemeester is zo slecht nog niet.....

Groetjes, Toni.

hans te brake

weer genoten van je journalistieke vaardigheden, Marjolein! En je (jullie) gevoel voor humor lijkt me een sterk wapen om niet ontmoedigd te raken.
Hopelijk heb ik in een reactie op een eerder verhaal over "goed en slecht" niet te theoretisch en te ver van jullie bed uitgeweid.
Hans te Brake