tralaladargala.reismee.nl

Het is niet logisch ,maar toch is het zo!

Het is niet logisch ,maar toch is het zo!

Afgelopen week was weer een weekje vol magie. Ibrahim is over het algemeen trouwe brenger van de vreemdste verhalen. Inmiddels weet hij dat wij niet zo goed weten wat we met die verhalen aan moeten omdat ze onze logica ver overstijgen. Hij komt ons tegemoet met de woorden :ik weet dat het niet logisch is maar toch is het zo. We worden er niet veel wijzer van, maar dat maakt de verhalen niet minder interessant. Inmiddels zijn we aardig wat gewend. Dacht ik eerst dat ik het Frans niet begreep omdat de logica van wat ik dacht te verstaan geheel afwezig leek, inmiddels weet ik dat ik mededelingen als: ‘oh die vrouw is d'r hart kwijt' of ‘oh sorry dat ik te laat ben. Ik heb een meisje geholpen met zoeken naar haar organen', wel goed versta. Stel je hierbij een uiterst nonchalante toon voor, alsof het allemaal heel gewoon en alledaags is. En gezien de stroom aan verhalen lijkt dat het ook te zijn.

Deze week was het de week van de vrouw met de vogel. Er is een mevrouw die een vogel in haar buik heeft. En die vogel, dat is niet zo'n fijne vogel. De vogel heeft af en toe honger en dan moet de vrouw op jacht naar zijn lievelingskostje: organen. Van mensen.

Zo wil het dat Ibrahim afgelopen week een meisje van een jaar of 18 ergens in het dorp op de grond zag liggen creperen. Ze was buiten zichzelf en had geen idee wat er aan de hand was. Een zaak voor de marabou, dus Ibrahim sleepte haar mee. Onderweg wou hij mij er nog bijhalen in mijn kader van ‘eerst zien dan geloven'. Maar volgens een vriend was mijn blanke huid niet zwart genoeg om me tegen deze krachten te beschermen. Om enige informatie uit het meisje te krijgen was het nodig om wat krassen in haar huid te maken en daar het een of ander in te smeren. Het gewenste resultaat volgde: nog altijd geheel in trance riep het meisje de naam van een oude vrouw.

Toen wisten Ibrahim en de marabou wel hoe laat het was. Deze vrouw was deze week ook al ‘actief' geweest in Maga en Mora, beide zo'n 60km verderop. Alsof het om een seriemoordenares ging, beseften ze dat ze dat ze en het volgende slachtoffer onder hun hoede hadden en dat ze wisten wie de dader was. In feite is de vrouw ook een moordenares want de vogel in haar buik had de organen van het meisje opgegeten om zijn honger te stillen. Zaak was nu om de organen terug te vinden anders zou ze dood gaan. De westerse logica dat je zonder organen niet kunt leven wordt ook hier gevolgd. Hier kun je echter wel een paar dagen zonder, zodat je de tijd hebt om je gestolen organen terug te vinden. En of de vogel de organen opeet en daarna ergens verstopt, dat is me ook niet helemaal duidelijk. Maar dat moet haast wel, anders is het niet mogelijk de organen terug te vinden. Ok, genoeg ‘logisch' nagedacht. Het was tijd om op jacht te gaan naar de vrouw. Niet alleen omdat ze de dader was, maar ook omdat ze deel was van de oplossing. Aangekomen bij de vrouw weigerde deze te vertellen waar de organen waren. Maar het slachtoffer zag ze liggen, in een hoekje achter de waterkruik. Nu is een operatie om je organen weer terug te zetten Europees gedoe. Nee, hier eet je ze gewoon op en daarna is het klaar. Voor de buitenstaander ziet het eruit alsof er zand wordt gegeten, maar dat is slechts verbeelding.

Eind goed al goed voor het meisje. Ze had haar organen weer terug en zou een paar dagen later weer uit haar trance komen en zich realiseren wat er gebeurd was. Ze had geluk, want als de vrouw er met de vogel op uit was getrokken om elders een kostje bij elkaar te scharrelen dan had ze haar organen niet op tijd terug gevonden. Ibrahim regelt nog een afspraakje met haar, zodat ik mijn nasara-vragen op haar af kan vuren. De vogel was ook happy, want die had zijn maag 3 keer gevuld die week.

Het verhaal is wat minder happy voor de vrouw met de vogel. Zij werd naar de lamido gebracht ter ondervraging. Dat zal wel niet helemaal volgens westers protocol zijn gegaan, want vervolgens kwam ze voorbij lopen op weg naar het ziekenhuis. Ze werd vergezeld door 200 kinderen die heks!heks! riepen. Het lijkt wel en spannend boek over andere tijden. Het zal geen vrolijke dag voor d'r zijn geweest. Dus wees gewaarschuwd: eet geen organen van je dorpsgenoten anders wordt de lamido boos! En mocht je het een raar verhaal vinden: dat snappen we, maar toch is het echt waar.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!