tralaladargala.reismee.nl

Update en eindelijk nieuwe verhalen

Het is alweer een tijd geleden dat we van ons hebben laten horen. Tijd voor een update en vier verhalen, zodat jullie je weer kunnen vermaken tijdens de lunchpauze.

De meest belangrijke happenings van de afgelopen tijd; ik heb chips, haribo-aardbeien en drop gegeten. En we hebben een nieuw matras. We waren het schuimrubber wat zat en de lattenbodem die in onze ruggen prikten ook. Ons nieuwe matras is lokaal gemaakt, geheel gevuld met katoen, alsof je op een wolk ligt. Zweet ook een stuk minder. Ja, je maakt wat mee in zo'n exotisch oord.

Over een maand is het alweer kerstvakantie en gaat het schooljaar door het midden. Tijd gaat snel. Met kerst komen onze mama's op bezoek. We gaan eerst naar het noorden van Kameroen, zodat ze Dargala kunnen beleven, ons huis kunnen zien en onze dorpsgenoten kunnen ontmoeten. Daarna gaan richting het zuiden en westen van het land, om daar eens rond te kijken. Joost is er twee keer geweest voor een bliksembezoek. De rest van het land kennen we dus nog niet. Tijd om daar verandering in te brengen dus. We hebben er zin in.

Sinds September hebben we een nieuwe groep collega's. Deze zomer was wat stil en saai,dus het nieuwe gezelschap was welkom. De weekenden in Maroua bieden een welkome afleiding. Na een jaar zijn we de nieuwe veteranen en proberen we de nieuwen met raad en daad bij te staan. Opvallend maar niet zo gek is het enthousiasme van hen en soms in onze ogen wat naïviteit, terwijl zij ons (samen met andere ‘veteranen') ongetwijfeld wat cynisch vinden. Gezellig is het in ieder geval wel.

VSO Kameroen is druk bezig, voor het eerst in haar geschiedenis, haar werk en de effectiviteit ervan te evaluaeren. Ook vrijwilligers worden daar in betrokken. Het is een interessant proces. Er zijn zeker vooruitgangen geboekt (zie vorige blogpost) maar omdat we op lokaal niveau werken in een zeer gecentraliseerd en corrupt land komen we altijd een muur tegen op hoger niveau die echte veranderingen verhinderd. De mensen die onder de machthebbers werken willen graag ondersteuning van mensen als Joost, moeders werken graag met mensen met een baan zoals die van mij. Er zijn altijd mensen die willen en mensen die niet willen. In die laatste categorie vallen vooral mannen en machthebbers. Ook de zelfstandigheid van de instanties na de aanwezigheid van de vrijwilliger is een issue. We zijn dus veel in de stad om aan dit proces te werken, met collega's te brainstormen en om rapporten rond te sturen.

Joost is nog altijd druk in de tuin. Ik heb het een beetje opgegeven: het is veel moeite. Om de dag moet er zo'n 80lt water worden geput om de tuin te irrigeren. Nu heeft Joost op internet een mooi systeem gevonden. Een fles met gaten half in de grond stoppen naast de plant. Daarin het water doen, ipv het land om de plant begieten. Al het water komt zo meteen bij de wortels en verdampt niet. Een stuk effectiever. De schapen hebben de bonen en sla opgegeten. Ze willen niet meer herstellen. De bieten willen hier niet. Er is een rij wortels, drie andere rijen en de prei komt niet op (dit kun je op de markt kopen, dus het is hier wel mogelijk). De courgette heeft last van een ziekte waardoor hij geen vrucht draagt. Wat het wel goed doet is de Indiaase spinazie, de paprika's, tomaten en de aubergine.

Afgelopen week was het Offerfeest. We zijn naar Pouss geweest om het te vieren (zie stuk het meer van Maga). Pouss is een sultanaat aan de grens met Tsjaad. In Pouss wordt het Offerfeest normaal gesproken gevierd met paardenraces en traditionele dans. Helaas hadden we pech dit jaar. Er is een oude man die het organiseert en die heeft er de energie niet meer voor. Pouss is gelukkig charmant genoeg van zichzelf om het bezoek toch nog de moeite waard te maken: het ligt aan de grensrivier, het is ontzettend groen door het vele water, de mensen zijn aardig en warm, het heeft mooie traditionele ‘modder'huizen en een sultan met een prachtig huis(zie ook foto's). Nu zijn onze collega's daar kind aan huis bij de beste man en mochten we hem bezoeken. Eerst mochten we binnen bij het vrouwenkwartier, voor Joost een grote eer dat er een uitzondering voor hem werd gemaakt: mannen zijn hier verboden. 4 vrouwen, kindertjes, een beetje dansen en uiteraard veel eten. (zie op de foto Mama Titi, 3de vrouw)Daarna op bezoek bij de sultan, een onwijs lange man die zich zorgen maakt om de verdwijnende tradities. Op de terugweg collega's bezocht die op de weg naar huis wonen. Even weg van huis en werk. Het was een mooi tripje.(zie foto's)

Verder op de foto's het hanenfeest van de tupuri,de tweede stam van het dorp. Ze hebben besloten hun tradities in ere te herstellen en komen nu regelmatig op zondag bij elkaar op een veldje voor de bilbilmarkt (lokaal bier), hun traditionele hobby. De traditie bestaat uit een dans, waarbij jong en oud, uitgedosd met alles wat je maar kan vinden (lege zakjes bestrijdingsmiddelen, lege flessen lotion, slippers aan je enkels, jodelhoedjes, bouwhelmen, carnevalsrokjes,landbouwwerktuigen) in ontbloot bovenlijf, met sokken opgetrokken tot aan de knieen (ja pap je kan zo meedoen) en een stok in de rechterhand op een bepaald ritme en met een bepaald huppeltje ronddansen. Joost kreeg een glaasje van het een of ander aangeboden, ik verstopte me ondertussen achter de menigte. Ja, erg vermakelijk. De oude man in het blauw met zonnebril is een van mijn directeuren. Zie wederom de foto;s.

In december komt er een stuk van ons op de achterflap van het tijdschrift IS: internationale samenwerking. Dit tijdschrift wordt gemaakt door het NCDO, een partner van het ministerie van buitenlandse zaken. Je kan het niet in de winkel krijgen. Maar wellicht is het op internet te vinden.

Verder gaat alles goed. Weinig ziek geweest deze ronde. Joost heeft wat irritatie aan zijn ogen gehad, ik een malariaatje, maar dat was het. Met de zakjes van conimex en honig is ons dieet hier ook weer wat aangenamer. Vorige week was er blijkbaar weer een vrachtwagen met nasara items binnengekomen. De Total had weer (na een half jaar!) haribo en echte chips! Jongens jongens. En dat in dezelfde week als de week waarin mijn Nederlandse collega na 2 mnd wachten eindelijk terug was in Maroua met 4 zakken drop! Uit de mond gespaard door de baas in Yaounde die de drop ook wel erg lekker vond. Maar de drop van iemand innemen die op een vuilnisbelt moet staan voor enig contact met de buitenwereld, dat kon ie niet over zijn hart verkrijgen. Wat een lieverd. In de week ervoor kwam Joost terug uit Bamenda met camembert, worst, spek, chips en pringles (die in Maroua al meer dan 2 mnd niet meer te krijgen zijn). En we hebben een dikke enveloppe vol met Nederlandse tijdschriften ontvangen. Mensen mensen, het kan niet op.

Geniet van het witte landschap en laat ons weten hoe het met jullie gaat. Gewone verhalen over het gewone leven zijn voor ons niet zo gewoon meer en dus van harte welkom!

Liefs,

Marjolein en Joost

Hopen ook van jullie te horen, ook al denk je dat er niks over het ‘gewone leven' in Nederland te vertellen is, mail, een reactie op de blog of via de ouderwetse post is meer dan welkom!

Wim van Rheen

Hallo Joost en Marjolein, een mooi wit laagje met een beetje zonneschijn vandaag en hopelijk morgen ook dan ga ik met Jurrie (cursist molenaar) genieten van een dag in Friesland rondom Workum en Koudum.

Het eten waarover jullie schrijven neigt naar westerse behoefte. hihi jullie vinden het volgens mij prachtig die afrikaanse belevenis en toch zeg je t.z.t was mooi om te beleven en nu blij met het "nieuwe" leven.

Vele groetjes uit Nieuw Scheemda

Menno

HOi Marjolein en Joost,

leuk om weer een update te krijgen. Ik ga verhuizen naar Budapest voor mijn werk. Ook erg anders en anders eten...maar wat jullie schreven..jeetje doet me denken aan mijn tijd in midden oosten maar dan erger. Toch geniet ervan het zijn ook bezonderen ervaringen.

liefs Menno

Hannie Dijkink

Hallo Marjolein en Joost! Via Petra ( Wij namen destijds de flat in Maastricht over) horen en lezen we over jullie belevenissen in Kameroen. Het doet erg denken aan onze tijd in Nigeria (1982-1983). Wij zaten even in Lagos, maar de meeste tijd in het noorden bij de Haussa. Ook wij vroegen ons vaak af wat het effect van ons verblijf daar was. We bleven idealistisch, maar als we het weer eens zwaar vonden dan zeiden we: wij wilden dit en over een paar jaar denken we met heimwee terug! Geniet en bedenk dat je ervaringen de rest van je leven blijvend kleuren! Sukses, Hannie

mirjam

Hoi Marjolein en Joost
Samen met jullie en met Joost zelfs 2 keer heb ik de VSO voorbereidingsperiode en trainingen gevolgd. Ik ben net terug uit Malawi, en kijk in de IS en zie jullie staan! Heel leuk! heel veel succes nog in Kameroen, jullie blijven voorlopig nog wel denk ik!
Groetjes Mirjam

Fam. R. Okkerse

Hey Joost en Marjolein,
Bedankt voor jullie leuke kaart, ook vanuit (het witte koude) Spoordonk wensen wij jullie een fijne kerst en een heel fijn 2011. En heel veel plezier de komende tijd met de (schoon) mamas.
Groetjes Ruud - Wilma - Susan - Ronny - Marline

IS magazine lezers

Hoi Joost en Marjolein,
Net het IS magazine ontvangen en lezen over jullie werk in Kameroen. Geweldig.
Wij gaan 27 dec ook naar Kameroen(vakantie) en willen 2 jan. in Maroua zijn.We hebben een aantal vragen en misschien kunnen jullie ons helpen.
Is het mogelijk om met visa kaart of bankpas te pinnen in Maroua?
Wat is de snelste manier om in Maroua te komen, is vliegen mogelijk vanaf yaounde, een vliegticket via internet kopen gaat niet ? Wat is de beste bus maatschappij naar het noorden en hoeveel dagen ben je kwijt?
Hebben jullie nog leuke tips? Wat moeten we niet missen?
Is het makkelijk een simkaart te kopen in Douala?
Kennen jullie Deli tour Cameroun in Maroua?
Ik zal nog even iets over ons vertellen. Wij Peter en Marina willen eerst richting kribi reizen en dan via Yaounde naar het noorden. Daar willen we met een auto rondreizen en verschillende plaatsjes aandoen. Vervolgens met de bus terug richting Foumban en dan afzakken richting Limbe en via douala terug.
Hopelijk lezen jullie de mail nog en wensen we jullie fijne kerstdagen en een goed oud en nieuw.
Met vriendelijke groet, Marina en Peter

leonie verburg

Dag marjolein en joost,
boeiende verhalen
las net jullie verhalen nav ItS en omdat vrienden 8 jan naar Kameroen komen voor VSO.
Kunnen jullie het kantoor adres van Maroua mailen?
dank je wel, groet Leonie

Marjolein

voor Leonie,

Hoi Leonie, we hebben geen mailadres van je, dus ik hoop dat je nog een keer op de site kijkt. Ik denjk dat je he tover Han en Mans hebt. Het adres van het Maroua kantoor is:
VSO Cameroun- Maroua
BP 1004
Maroua, Cameroun

Marjolein

Beste Marina en Peter,
Ook van jullie geen adres voor zover ik kan nagaan, dus ik hoop dat jullie nog een keer kijken op de site! Veel vragen en de antwoorden zijn niet zo simpel. Van Yaounde gaat er een trein naar Nagoundere. Je moet die trein 3 dagen van te voren in Yaounde reserveren om 7 uur 's ochtends en dan op de dag zelf de kaartjes ophalen voor 4 uur 's middags. In de trein kun je kaartjes kopen voor de bus die je van Nagoundere naar Maroua brengt. De trein rijdt ;s nachts, de bus (touristique express) sluit aan op de trein en die rit duurt een uur of 8 a 10.
Je kan ook iemand vragen om kaartjes voor je te reserveren, dan hoef je niet 3 dagen in Yaounde te hangen, want er is hier echt niks te doen. Felix: 99966978. in Nagoundere kun je hetzelfde vragen aan Adamou: 77197914 Je kan in de grotere plaatsen pinnen, maar alleen met visa. Vliegtickets kan niet online, maatschappij heet airleasing, hebben vast een kantoor op het vliegveld en in de stad, denk dat een hotel in Yoaunde je wel verder kan helpen. De trein is best een ervaring, maar je kan 1 reis dan met het vliegtuig doen. Is wel 5 keer zo duur maar scheelt tijd. Gaat wel maar 2 keer per week. Simkaart is geen probleem. delitour kennen we niet. In het noorden kun je een auto huren, maar dit is altijd met chauffeur. Wij gaan 1 en 2 jan met iemand op stap, 3 jan is hij weer vrij: Bashir 99615285. 17.000 voor de auto per dag en je mag zelf beslissen wat je hem wil geven. voor 2 dagen is 15000 redelijk. In het noorden: waza (al valt dat tegen als je wel eens op safari bent gewees tin oost of zuid afrika), rumsiki, maga/pouss, odjilla, of Bashir vragen om gewoon een dorp op te zoeken. Van het noorden met de bus naar Foumban met de bus kan, maar wordt bijna niet gedaan en is lastig. Op een stuk zijn bijna geen bussen en zal je een taxi moeten huren voor redelijk veel geld. Je hebt ook tijd nodig, omdat he tkan zijn dat je een dag moet wachten voordat er weer transport mogeljik is. Het noorden en zuiden zijn slecht verbonden, en wegen op de kaart waarvan jullie wellicht denken dat het goede hoogdwegen zijn, zijn in werkelijkheid zandpaden. Wij zijn te bereiken op 95185613. we zijn van ma 27 t/m ma 3 in het noorden. Succes!

Marina en Peter

Hoi Marjolein en Joost,
Bedankt voor de snelle reactie. Is Maroua een grote stad voor het pinnen met visa kaart? Ons email adres is peterlaarakker@gmail.com.
Wij willen 2 jan in maroua aankomen als je zin heb kunnen we misschien iets drinken. We bellen of sms wel als we een simkaart hebben. We arriveren 27 dec. in Douala.
Gr marina en peter

Ineke

Hallo!!
Een vriendin en ik vertrekken 10 januari naar Kameroen.
We hebben wa miserie in Belgie om ons Visum aan te vragen, nu vroegen we ons af als we dat niet kunnen aanvragen bij aankomst in Kameroen?
We landen om 23u30 in douala Airport, zouden jullie een plaatsje weten waar we dan veilig naartoe kunnen om te overnachten?
We hebben een maand de tijd, wat zou je ons nog kunnen aanraden dat we zeker moeten gezien hebben in Kameroen? Nog tips?

Groetjes,

Ineke

Jan veentjer

He Joost en Marjolein,

Eeen heel voorspoedig, gelukkig en bovenal gezond 2011 gewenst. Was hier de laatste tijd ook wit ( van de sneeuw) en ewrg koud. wat dat betreft past me het klimaat bij jullie beter. Zie wel dat jullie er nog veel zin in hebben en dat je deze belevenissen later zult koesteren. Oud en nieuw was in ons Nieuw Scheemda rustig. Heb oudjaarsnacht nog een borrel gedronken bij Chris en Wilma, de kleine Manuel ( net Chris, drinkt al net zoveel, maar dan melk haha.) Heel gezellig. Karbid schieten was ook weer prijs, maar dat was jij wel gewent. Misschien doe jullie dat in de toekomst ook nog wel een keer. Groetjes Jan

chaestregt@kaagenbraassem.nl

Hoi Marjolein en Joost,
Weer even een aantal van jullie verhalen gelezen, je schrijft ontzettend leuk, het is heerlijk om te lezen! Hier is alles ok, ik heb sinds 4 maanden een vriend die erg lief is. Ik wens jullie natuurlijk een fantastisch jaar toe daar en wat heerlijk dat jullie moeders daar zijn (geweest) af en toe kijk ik weer eens op de site voor up-dates. Veel geluk, gezondheid en liefde, van Carla