tralaladargala.reismee.nl

Schijn bedriegt

Schijn bedriegt

De golf van revolutie die door de Arabische wereld spoelt is hier nog niet aangekomen. Net als voorheen voor de landen die nu regelmatig in het nieuws zijn weten we in Nederland ook niet wat er in de meeste landen in de rest van Afrika aan de hand is of we vragen het ons simpelweg niet af. Geen nieuws goed nieuws? Misschien, maar het spreekwoord ‘schijn bedriegt' is hier eng vaak van toepassing (zie stuk oorlog en vrede).

Februari 2011. Alle leden van VSO Kameroen zijn bij elkaar in Yaounde. En er zijn geruchten dat er protesten worden georganiseerd! De baas verteld met een serieus gezicht dat we niet zonder ID de straat op mogen, niet moeten schrikken van meer aanwezigheid van veiligheidstroepen (wat hier ook heel goed het omgekeerde kan betekenen) en beter niet in het centrum kunnen komen. De ambassades raden hun ‘kinderen' (onderdanen) aan ‘voorzichtig' te zijn. Ja pap. Een collega die wel van een verzetje houdt vraag met een net zo serieus gezicht hoe laat het festijn begint.

Verder meldt de baas dat het in het geval het uit de hand mag lopen wel handig is dat we allemaal bij elkaar zijn in de hoofdstad vlakbij het vliegveld. Praktische man. Mij leek het een veel mooier verhaal om door een stoere Franse militair via D'Njamena geëvacueerd te worden. Nou ja, je moet wat te dromen houden zeg ik altijd. En een gratis tripje naar huis is toch ook niet gek.

We bespraken de situatie eens met Ibbi en zijn broer die in Yaounde woont. ‘He, Ibbi, ga je dan ook mee naar Europa?' 'Nee zei Ibbi, ik ben nog niet klaar om te gaan',denkend dat hij doelde op cultuurverschillen, taalbarrieres etc. Maar nee, er was een andere reden.' Ik heb mijn vaccinaties nog niet gehad, meldde hij'. ‘Ehh, welke vaccinaties?' (dacht dat ik al een keer of wat had uitgelegd dat de meeste enge ziektes hier bij ons niet (meer) bestaan). ‘Tegen de kou'. Serieus gezicht. ‘Tegen de kou?' ‘Ja tegen de kou'. Ehhh, en niet langer in staat om mijn gezicht in de plooi te houden barste ik in lachen uit. Met een ‘je bent een echt kind van de Sahel' was het gesprek afgelopen. Ik weet nog steeds niet of hij nou serieus was.

Ondertussen leek de kans op een tripje naar huis of op een stoere Franse militair te verbleken. Er pakten zich namelijk donkere wolken samen boven Yaounde. Nee, niet de spreekwoordelijke donkere wolken van onheil, maar echte donkere wolken. En dat is slecht nieuws voor de spreekwoordelijke donkere wolken. Want als het hier regent is het stil op straat. Als het regent kom je niet naar je werk. Als het regent kom je niet opdagen bij een afspraak. En dus was de grote vraag of dezelfde regel geldt voor een protestmars. De collega die informeerde naar de starttijd van het festijn ging tijdens de pauzes op onderzoek uit. Ja, er waren mensen op de been. Blanken, die netjes op de aangegeven tijd en plaats waren omdat ze ook wel van een verzetje hielden of ‘gewoon' getuige wilden zijn van geschiedenis in de maak. De broer van Ibrahim meldde dat er een paar honderd studenten op de been waren geweest (andere tijd en plaats, zoals het hier hoort)en dat er een kleine pro-Biya demonstratie was geweest, bevolkt door mensen die hiervoor hun portemonnaie met 3 euro konden vullen.

We waren al klaar om live op het rtl-nieuws te verschijnen voor een telefonisch interview: ‘we hebben op dit moment onze correspondent uit Yaounde aan de lijn'. En ik zou natuurlijk eindigen met ‘Dit was Marjolein de Haan voor rtl-nieuws, Yaounde'. Mijn 2 minutes of fame, helaas mocht het in februari 2011 niet zo zijn.

De tijd zal het leren of het de regen was of iets anders. Want de werkelijkheid is hier schijn en als een ding zeker is, is dat die bedriegt. Mocht het Ibbi dan te heet worden onder de voeten dan hoop ik dat het vaccine tegen de kou klaar is.

PS. De temperatuur was toch hoger dan we dachten. Terwijl er in de Kameroeneese media geen woord over gerept werd, zijn er tijdens protesten in Douala (meest dynamische stad van het land) toch naar schatting van mensenrechtenorganisaties 100 doden gevallen. De officiële lezing van de regering luidt dat dit er ‘slechts' 23 waren. In het Verre Noorden is het onder de bomen nog erg druk en op straat nog steeds erg rustig.

Esther de Wit,

Toch wel spannend allemaal. Passen jullie een beetje op. Zoals je zegt, het kan allemaal anders gaan dan je dacht. Misschien is dit wel een beetje naief om het zo tegen jullie te zeggen, maar soms weet je niet wie jouw vijand is.
Ik vind het wel interresant hoe het allemaal in elkaar steekt en verloopt. Ik lees altijd graag jullie berichten.