tralaladargala.reismee.nl

De uienoogst is binnen

Okee, dat verhaal over uientelers uit Baflo die hier langs zijn geweest was er een uit de categorie ‘broodje aap'. Maar de uientuin bestaat echt, en deze week was het zover; uien rooien!

In ruil voor een klein startkredietje mocht ik de helft van Sali's tuin exploiteren; door het startkrediet kon Sali de werkloze motorpomp opknappen en zaad kopen, en de afgelopen drie maanden heeft hij trouw drie keer per week de tuin van water voorzien. De pomp met benzinemotor zorgde ervoor dat de tuin, erg mooi gelegen op de oever van de rivier de Boula,van 3000 vierkante meter een groene oase in een steeds droger wordende omgeving was. Niet te geloven dat uit een gat van 8 meter diep en 10 cm doorsnee de hele dag een constante stroom water kan komen! Ook een genot voor de vogels trouwens; aan het eind van de middag kwamen honderden duiven een bad nemen in de kanaaltjes die het water naar de uien leidden.

Afgelopen week was het dus zover; uien rooien! De grond is te hard om met een schep te werken, dus was het handploegje de enige optie. Een voor een de uien uit de grond hakken zonder ze te beschadigen bleek geen kinderspel, over één omdijkt vierkantje van anderhalve vierkante meter (ong. 25 uien) deed ik zo twintig minuten. Aangezien mijn deel van de tuin meer dan 200 van die ‘'carreaux'' telde en na een uur de eerste blaren zich pijnlijk aandienden werd de inhuur van wat extra handen niet alleen economisch zinvol (voor de werkers) maar ook hard nodig, temeer daar Marjolein en ik ook nog een baan hebben en de eerste regenbuien in de lucht hingen.

En zo ging het donderdagmorgen echt los; Marjolein, ik en Sali en vijf paar sterke handen uit Ouro Zangui (zie kaartje!)wisten 11 zakken uien uit de grond te halen. Een andere meneer uit Ouro Zangui, Sanda, nam het transport voor zijn rekening; twee sterke ossen en een ietwat gammele kar bleken voldoende om de 1000 kilo uien in Dargala te krijgen (zie foto). De volgende dag bleek ook 17 zakken niet te gek.

En dan de vraag; wat te doen met twee ton uien? Aangezien het oogsttijd is en de meeste telers de boel meteen verkopen brengt een grote zak nu maar 13000 frank op (20 euro). Omdat de prijs binnen een paar weken makkelijk kan verdubbelen leek opslag een verstandige optie. Een overbuurman vond het wel een mooi verhaal en bood een kamer te huur aan.

Heel wat zweetdruppels later ligt een halve meter dikke laag uien rustig te wachten op een prijsstijging. Sali heeft een hut op zijn terrein opgeknapt om zijn uien op te slaan, een laag zand aangebracht en zelfs met een stellage een tweede laag opslag gemaakt zodat de uien nog langer keihard blijven. Aan het eind van het regenseizoen kan de prijs van een zak uien boven de 100.000 frank stijgen. Als hij dan nog tien zakken heeft liggen,........

Het halve dorp heeft het inmiddels over de uienhandel. Maar eens wat mensen aanmoedigen er ook mee aan de slag te gaan. Er kan veel, hier........

Reacties

Reacties

Platform Uienteelt Baflo

Geweldig!

Esther de Wit

Ik vindt jullie verhalen altijd prachtig, ik geniet er echt van. Het laat je beseffen dat de wereld niet overal zo in elkaar steekt zoals hier in europa. We zouden zoveel van elkaar kunnen leren en elkaar wat beter leren begrijpen dan zijn al die oorlogen misschien niet nodig. Jullie hebben in ieder geval een grote zak met ervaring bij je voor de toekomst.
Ik vindt het leuk om te horen dat jullie voor de zomer weer even in ons kikkerlandje komen, ik hoop jullie dan ook toch wel even te zien. Je bent ook welkom in mijn klein huisje als je Bruchem weer eens zou willen zien. Groetjes Esther de Wit.

loes

Het is alweer lang geleden dat ik je heb geschreven en ook heb ik niet alles meer gelezen, maar daar heb ik vandaag weer verandering in gebracht. Fijn om jullie leven mee te beleven. Veel is anders dan in Rotjeknor. Gelukkig maar. Aankomende week gaan we verhuizen, dus dan zijn we druk. Daarom feliciteer ik jullie nu alvast met de verjaardag. Van harte.
Groetjes Loes Groenbos.

j.h.m.lokkerbol1@zonnet.nl

Marjo/Joost. De belangstelling voor jullie verhalen blijft!
Steeds weer stof tot nadenken over jullie belevenissen.
MARJOLEIN : VAN HARTE GEFELICITEERD MET 23 MEI,
óók Joost vanzelf. Dans maar de polonaise met de
mensen/vrienden uit omgeving. Heb begrepen dat jullie naar H. komen. See you both again. J.Lokkerbol.

Hanneke Visser

Heerlijk al die verhalen, iedere keer weer. Goed voorbeeld doet goed volgen hoop ik, hoewel de uiprijs wel demotiverend laag is. Kun je er geen mooie, versierde bosjes van maken (vlechten) voor de toeristen? Helaas zijn mijn vakantieplannen nog niet rond en ga ik juist pas rond jullie vertrek eind augustus er 1,5 week op uit. Dus geen leeg huis ter beschikking.
Maar wel leuk om jullie te zien, wellicht in combi Upact?
groetjes,
Hanneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!