tralaladargala.reismee.nl

Een vloek of een zegen?

Een rustig avondje in het dorp

De buurvrouw is op bezoek na een dag lesgeven. Ze is benieuwd hoe het gegaan is. We praten wat verder en we komen op het thema veiligheid. Of we ons veilig voelen. Ja hoor. We hoeven ons namelijk geen zorgen te maken. Over het huis van onze vrome moslim buren heerst namelijk een vloek, of zegen, het is maar hoe je het bekijkt. Zodra een dief op het terrein iets oppakt wat hij wil stelen, verliest hij zijn zicht en kan niks meer. Pas als de heer des huizes hem aanraakt krijgt hij zijn zicht terug, maar dan is hij al gepakt. Geen zorgen dus. De buurvrouw heeft dan ook geen slot op haar deur. De sleutel is ze zo'n 10 jaar geleden kwijt geraakt, maar dat was niet erg want ze had hem toch niet nodig.

Opeens horen we op straat een hoop rumoer en lijken er veel mensen op de been. Vanaf de veranda zien we hoe een grote menigte van de markt komt, de straat oversteekt en de mayo (de rivierbedding) in rent. Een van de buurtkinderen komt verslag uitbrengen aan mams en de nasara. Iemand heeft geprobeerd een fiets te jatten maar is gezien en probeert nu met de fiets door de Mayo te ontsnappen. Weinig kans, in dat mulle zand ga je niet zo hard. Ze hebben hem dan ook snel te pakken. 10 minuten later zien we namelijk dat de menigte de mayo uitkomt en onze straat inloopt. De 6 jarige dochter van de buren rent er naartoe om zich bij de stoet aan te sluiten. Het lijkt wel een carnavals optocht. De buurvrouw roept haar iets na in de trant van, kom zo maar vertellen wat er gebeurt, ipv jij bent veel te klein hiervoor blijf maar veilig thuis, en blijft zelf comfortabel bij ons op de veranda staan, achter het hek. De stoet komt dichterbij. Vooraan zien we de dader met een bebloede neus, vastgehouden en voortgeduwd door wat omstanders. Daarachter lijkt het halve dorp te lopen, vooral tieners en kinderen. De stoet is op weg naar de lamido (de chief). Hij moet weten wat er gebeurd is. Pas daarna zal de jongen naar de gendarmerie gaan. Een stukje ouderwets, dorps sociale controle en een vloek, we zijn superveilig