tralaladargala.reismee.nl

les enfants

Kinderen

Kinderen, daar heb je er hier veel van. Heel veel. Ze zijn er altijd, overal en in groten getale. Men schijnt hier wel van een vrijpartij te houden en ja, als je dan zwanger wordt, dan ben je zwanger. Inshallah. Eentje meer of minder maakt hier niet zoveel uit. En het is best gezellig met die kinders op het erf. Altijd wel wat kinderstemmen, meisjes die aan het elastieken zijn of de jongens die Joost komen ophalen voor een potje voetbal in de Mayo. Er is ook altijd wel een helpende hand bij het waterputten en als we dat zouden willen zou de oudste dochter (10) onze was doen. Pa laat zich graag bedienen door de oudste zoon, die ook elke avond komt vragen of hij het buitenlicht voor ons aan kan doen. Zijn naam schalt regelmatig over het erf. Wat een service en wat een lieverd. Uit moeders mond horen we regelmatig de naam van de oudste dochter. Zij haalt hout op de markt met de fiets, gaat met haar kleine zusjes naar de mayo om zand te halen voor op het erf, helpt mama koken en wassen en zorgt zo af en toe voor de kleinste spruit van 2 maanden. En dat alles zonder gezeur. Geen, ‘het is niet mijn beurt' of ‘waarom hoeft hij nooit iets te doen'.

Kinderen zijn lief voor elkaar, gaan met elkaar op stap, helpen elkaar en spelen met elkaar, de hele dag. Dingen als: dit is van mij, dit is mijn kamer ga weg, heb ik hier nog geen kind horen zeggen. Als eentje met een stukje fruit rondloopt, gaat de rest niet meteen naar mama om zijn/haar aandeel op te eisen. Dat komt de volgende keer wel. En als het iets is wat deelbaar is, bv. nootjes, dan wordt dat heel vanzelfsprekend gedeeld met broertjes en zusjes die ook wel wat willen. De oudste kinderen doen het meest in het huishouden, maar dat hoort zo, dus dat is niet erg. Je komt vanzelf aan de beurt als de oudere kinderen het huis verlaten, dan bij jij de oudste thuis. Wat papa of mama zegt, dat doe je. Als er een ouder iemand aankomt ga je aan de kant. Als er gegeten gaat worden wacht je op je beurt. Op school klop je op de deur voordat je naar binnengaat, zeg je je docent gedag, en sta je op als je de beurt krijgt. De docent is iemand met veel kennis waar je graag van wilt leren en niet een sukkel die geen andere baan kon krijgen en veroordeeld is tot een stel irritante pubers.

1 januari, de Wereldomroep. Een item over de vuurwerkslachtoffers van dit jaar en de vraag of we niet massaal aan de beschermde bril moeten. Een geïnterviewde vader vertelt dat hij dit een uitermate goed idee vindt. Oh, dus uw kinderen hebben een bril gedragen bij het afsteken? Nee, ze waren niet te overtuigen.

Ga dat hier maar eens uitleggen.