tralaladargala.reismee.nl

Need I say more?

Probleem, hoezo?

Corruptie, nepotisme, armoede. Geen geld, dus geen geldeconomie, dus geen belastinggeld en dus geen geld om de school op te knappen, de weg te repareren en meer waterputten te slaan. Een cirkel van problemen waar veel jaren en een gezonde overheid voor nodig zijn om het op te lossen. En dat laatste ontbreekt, het cirkeltje is weer rond. We hebben het er dagelijks over. De radio niet. Vandaag wordt de president op de radio vereerd om zijn geweldige nieuwjaarstoespraak. De inhoud kwam in het kort op het volgende neer: Het gaat geweldig met het democratische Kameroen, dat onder leiding staat van onze president die al 27 jaar voor ons zorgt. Van een crisis is geen sprake (want nauwelijks een economie, maar dat zeggen we er niet bij ), de olie-industrie floreert (al krijgen de westerse oliemaatschappijen de schuld dat het Kameroenese volk niet meer aan de eigen olie verdient) en de president is zo goed om stuwdammen te bouwen voor zijn volk (in een land waar een behoorlijk deel van de bevolking onder de armoedegrens leeft). Wat de headlines zouden moeten zijn blijft onbesproken. Problemen?, die zijn er niet.

BBC World,1 januari, bespreking van de headlines. In het Westen is het bestellen van een kop koffie uitgegroeid tot een probleem. Welke soort boon wil je, hoe gebrand, gewoon of decafe, met of zonder melk, met of zonder suiker, small, medium of large. Een hoop vragen voor een simpel kopje koffie. In de laatstevraag schuilt de kern van het probleem. Daarom zijn taalpuristenin Engeland een campagne begonnen om de koffie-industrie op te roepen alleen de termen small, medium and large te gebruiken en dit niet te vervuilen met termen als regular. Want wat is regular? Is dat small of medium. En de ene medium is de ander tenslotte niet. Daar moet dus duidelijkheid over komen, want dit is te verwarrend voor de consument die gewoon een kopje koffie wil kopen en het daar al moeilijk genoeg mee heeft. Elk continent zo zijn eigen problemen.