tralaladargala.reismee.nl

Pasen

Pasen Ook hier staat Pasen op de kalender en hebben de kinderen Paasvakantie. Maar zoals met meer feestdagen merken we daar weinig van. Maar daar hebben we zelf maar verandering in gebracht, want ik wilde mijn jaarlijks ei-eet-schanserij natuurlijk niet missen. Nu is de eierbevoorrading in Dargala niet om over naar huis te schrijven en zeker niet Paasproof en onze kip is net begonnen met produceren. Dus dan maar 20 eieren in de stad kopen en die 1,5 uur lang op de brommer vasthouden. Ze hebben alle hobbels overleefd. Met een doos vol eieren gingen we naar de buren om Pasen met ze te vieren. Ze wisten dat er ‘een verrassing’ was, maar wat, ja dat was dus een verrassing. De kleine Sawhana begon zoals gebruikelijk te janken toen ze ons zag. Volgens de familie allemaal theater waar ze door de hele familie vrolijk om uitgelachen wordt om daarna naar een ander deel van de tuin te worden gestuurd (de lokale variant van ‘ga naar je kamer’).Tekenen konden ze al, dus waren ze na een introductie over Pasen, schattige kuikentjes en de Paashaas waren ze al snel in de weer. Ook de tieners deden vrolijk mee. Op verzoek van Joost mocht zijn grote vriend Osmanou ipv de Paashaas ook een mercedes benz op zijn ei tekenen. In opperste concentratie werd er gewerkt. Trots gingen ze dan ook allemaal met het resultaat op de foto. Daarna was het tijd om water te halen. De putten in de buurt zijn leeg, dus toog Joost met alle kinders naar de put bij het ziekenhuis. Een mooie gelegenheid voor de Paashaas om even langs te wippen. De eerste die terugkwamen konden het uiteraard niet laten alvast stiekem rond te kijken. Toen Joost eindelijk terugwas, mochten ze eindelijk van start. En dat deden ze vol verve, al gillend, joelend, rennend en springend kwamen ze al snel met de eerste resultaten. De groten met het meeste geluid, maar de kleine stille Haoua met 3 eieren had toch het beste resultaat. De Paashaas had zijn werk dit jaar goed gedaan. Hij liet zich niet afschrikken door de hitte die zonder enige genade is teruggekeerd. Want ook dit jaar is er 1 ei niet gevonden. We zullen wie en wanneer die gevonden wordt. Daarna was het uiteraard tijd voor eitje tik. Ook dit werd fanatiek beoefend met Osmanou als overtuigende winnaar. Hij heeft iedereen, inclusief de kampioen van de familie de Haan, met zijn altijd gulle glimlach op zijn gezicht verslagen. En daarna kon er dan eindelijk gegeten worden. Vrolijk Pasen en Bon Annee!

annemarie groeneveld

Hallo Marjolein! Zoals gewoonlijk heb ik weer erg genoten van alle nieuwe verhalen, maar ik reageer speciaal op je Paas-verhaal omdat ik zelf ook een die hard eierbeschilderes ben (en al onze kinderen ook), dus deze story vond veel instemming in Huize Groeneveld. Heel erg goed dat je deze mooie traditie naar Afrika (nou ja, Kameroen dan) gebracht hebt! Hulde! Nog een nieuwtje: je tuin is verhuurd aan een jong stel dat erg enthousiast aan de slag is gegaan; hij ziet er weer mooi uit. Veel succes daar en: blijf zulke mooie verhalen schrijven alsjeblieft. Groetje, Annemarie